Seuraa Kaisan matkaa Suomalainen menestysresepti 2023 -kilpailussa (mukana materiaalia ja tietoa, jota et tv:stä näe)!
OSA 7: Suuri kuluttajatutkimus
Odotin kuluttajatutkimusjaksoa, sillä emme olleet nähneet aikaisemmin materiaalia kuluttajien kuvaamasta materiaalista. Kuluttajatestin tulokset jännittivät, sillä kuulimme ensimmäistä kertaa kuluttajien aitoja kommentteja tuotteista. Loppujen lopuksi ainoa merkittävä tekijä tuotteen menestyksen kannalta on se, kuinka kuluttajat ottavat tuotteen vastaan ja ostetaanko tuote uudelleen.
Kuluttajatutkimuksen näytteet kävimme tekemässä Hannin kanssa sopimusvalmistajallamme Hämeenlinnassa. Asuimme lähes viikon äitini luona, sillä näytteiden valmistus vei monta päivää. Kiitos Hanni heittäytymisestä ja tehokkaasta työskentelystä!
Tutkimuksessa arvioinnin suoritti 152 kuluttajaa, jotka oli kiintiöity tuotteen kohderyhmän mukaisesti mm. ikäjakauman, elämäntyylin ja asuinpaikan mukaan. Laitoimme tutkimukseen keltaisen, punaisen sekä vihreän variantin. Meillä oli omat olettamukset, miten variantit tulevat menestymään. Tutkimuksen tuloksista ei paljastunut suurempia yllätyksiä, joten olimme sen puolesta tyytyväisiä.
Keltainen sai parhaat arviot, kuten arvasimme. Vihreässä smoothiessa inkivääri jakoi ymmärrettävästi mielipiteitä, mutta sille löytyi selkeä kuluttajakunta. Punainen smoothie oli selkeästi vähiten suosittu, ja se menikin kuluttajatutkimuksen tulosten perusteella kokonaan vaihtoon. Hapan punaherukka ei ollut isomman yleisön makuun, vaikka sillä pieni fanikuntansa olikin. Tämä tulos lähinnä vahvisti meidän mielipidettämme siitä, että makuvariantti täytyy vielä vaihtaa. Lopulta päädyimme kuluttajatutkimuksessa eniten toivottuun makuun eli mansikka-banaaniin. Tahini tuo tuttuun makupariin ihan uuden ulottuvuuden, joka erottaa sen kilpailijoista, mutta on kuitenkin kuluttajille helposti lähestyttävä. Hioimme myös keltaisen ja vihreän smoothien reseptiikkaa vielä palautteen perusteella.
Varsinaisen kotitestin lisäksi toteutimme konseptitutkimuksen jo aiemmin keväällä. Siinä kartoitimme kuluttajien kiinnostusta tahinismoothiesta tuotekonseptina. Keräsimme palautetta alustavista pakkausdesigneista lopullista ilmettä varten. Konseptitutkimuksen tulokset näyttivät hyvin valoisilta; idea ja tarve tajuttiin heti ja tuotteen uutuusarvo oli hyvin korkea.
Terkuin, Kaisa