Seuraa Kaisan matkaa Suomalainen menestysresepti 2023 -kilpailussa (mukana materiaalia ja tietoa, jota et tv:stä näe)!
OSA 8: Markkinointi
Markkinointivideon ideana oli vauhdikas hyvänmielen video nuorelle kohderyhmälle. Somessa on paljon ihmisiä, jotka eivät ole ikinä kuullutkaan Tahinismoothiesta. Tämän vuoksi tarkoitus oli herättää mielenkiintoa sekä tuoda esille tahinin tuoma lisäarvo. Videon käsikirjoitti, ohjasi, kuvasi sekä editoi Tatu Pääskynen. Kuvauspäivänä myös Veera oli paikalla auttamassa, tsemppaamassa sekä stailaamassa.
Kuvauspäivä oli hauska ja olin lopputulokseen todella tyytyväinen. Mielestäni se välitti oikeanlaista fiilistä. Videossa smoothien sekaan kaadetaan tahinia, joka tuo smoothieen magnesiumia sekä 4-kertaistaa proteiinin ja 3-kertaistaa kuidun määrän. Nopeatempoisten somevideoiden alku menee usein katsojalta ohi, joten pääpointti tulee vasta videon keskivaiheilla. Leikkaukset ovat nopeita, jotta video jaksetaan katsoa loppuun asti. Videon mukaansatempaavuudesta kertookin se, että se on kerännyt somealustoilla jo lähes 10 000 katselukertaa.
Tuomaroinnissa osasin odottaa tuomareiden kritisoivan nopeutta ja siksi yritinkin painottaa videon kohderyhmää. Mainokset ja videot ylipäätään somessa on nopeatempoisia, joten ainakin nuori sukupolvi pysyy hyvin mukana. Toisaalta olemme saaneet palautetta, ettei video tunnu liian nopealta muillekaan. Pyysin tuomareita seuraamaan videota tarkasti, sillä video on tarkoitettu oikeasti katsottavaksi kännykästä. Televisio oli melko kaukana ja Jukka ei nähnyt videon tekstejä. Hän lopulta peruikin sanansa tahinin selityksen puuttumisesta, kun kerroin, että teksti oli paikallaan. Tämä kommentti oli leikattu pois ohjelmasta. Pieni vieno hymy minulla oli huulilla tuomaroinnissa, sillä kommentit olivat juuri sellaisia kuin oletin. Jukka koki videon jostain syystä henkilökohtaisesti suurimmaksi epäonnistumiseksi, vaikka meillä oli vain eri näkemys. Jukka myös sanoi, että video epäonnistui omassa tyylilajissaan, mutta katselukerrat kertovat muuta. Olisin kaivannut rakentavampaa kritiikkiä enkä henkilökohtaisia mielipiteitä.
Tehtävänä oli lisäksi kertoa vuoden markkinointisuunnitelma kolmessa minuutissa. Meidän markkinointisuunnitelma oli Rosan käsialaa ja saimme siitä paljon kehuja. Tämä ei kuitenkaan näkynyt pisteissä ollenkaan. Video on kuitenkin hyvin pieni osa markkinointia, joten tämä vähän hämmästytti.
Tahinismoothien markkinoinnin ydinviestit:
1. Tahini – korostetaan Baban tahinin laadukkuutta, terveellisyyttä ja sen tuomaa lisäarvo niin maussa, koostumuksessa kuin ravintoarvoissa.
2. Tasapainoinen välipala kerralla yhdestä pullosta – nopeasti ja helposti voimaa ja jaksamista päivän menoihin.
Vika tehtävä kuitenkin ohi! Enää finaali edessä ja sitten tämä osa matkasta päättyy. Kaikenlaisia tunteita on tähän matkaan sisältynyt, mutta päällimmäisenä on kiitollisuus tällaisesta tilausuudesta ja kokemuksesta.
Terkuin, Kaisa