Suomalainen menestysresepti 2023 – OSA 7: Suuri kuluttajatutkimus

Julkaistu: 23.1.2023

Seuraa Kaisan matkaa Suomalainen menestysresepti 2023 -kilpailussa (mukana materiaalia ja tietoa, jota et tv:stä näe)!

OSA 7: Suuri kuluttajatutkimus

Odotin kuluttajatutkimusjaksoa, sillä emme olleet nähneet aikaisemmin materiaalia kuluttajien kuvaamasta materiaalista. Kuluttajatestin tulokset jännittivät, sillä kuulimme ensimmäistä kertaa kuluttajien aitoja kommentteja tuotteista. Loppujen lopuksi ainoa merkittävä tekijä tuotteen menestyksen kannalta on se, kuinka kuluttajat ottavat tuotteen vastaan ja ostetaanko tuote uudelleen.

Kuluttajatutkimuksen näytteet kävimme tekemässä Hannin kanssa sopimusvalmistajallamme Hämeenlinnassa. Asuimme lähes viikon äitini luona, sillä näytteiden valmistus vei monta päivää. Kiitos Hanni heittäytymisestä ja tehokkaasta työskentelystä!

Hanni työn touhussa.

Punainen versio in the making.

Vuorossa vihreä versio.

Tutkimuksessa arvioinnin suoritti 152 kuluttajaa, jotka oli kiintiöity tuotteen kohderyhmän mukaisesti mm. ikäjakauman, elämäntyylin ja asuinpaikan mukaan. Laitoimme tutkimukseen keltaisen, punaisen sekä vihreän variantin. Meillä oli omat olettamukset, miten variantit tulevat menestymään. Tutkimuksen tuloksista ei paljastunut suurempia yllätyksiä, joten olimme sen puolesta tyytyväisiä.

Tahinismoothiet lähdössä kuluttajille testattavaksi.

Arvioitavana oli kaikki kolme varianttia.

Keltainen sai parhaat arviot, kuten arvasimme. Vihreässä smoothiessa inkivääri jakoi ymmärrettävästi mielipiteitä, mutta sille löytyi selkeä kuluttajakunta. Punainen smoothie oli selkeästi vähiten suosittu, ja se menikin kuluttajatutkimuksen tulosten perusteella kokonaan vaihtoon. Hapan punaherukka ei ollut isomman yleisön makuun, vaikka sillä pieni fanikuntansa olikin. Tämä tulos lähinnä vahvisti meidän mielipidettämme siitä, että makuvariantti täytyy vielä vaihtaa. Lopulta päädyimme kuluttajatutkimuksessa eniten toivottuun makuun eli mansikka-banaaniin. Tahini tuo tuttuun makupariin ihan uuden ulottuvuuden, joka erottaa sen kilpailijoista, mutta on kuitenkin kuluttajille helposti lähestyttävä. Hioimme myös keltaisen ja vihreän smoothien reseptiikkaa vielä palautteen perusteella.

Lopulliset Tahinismoothie variantit: Mango & passion, Mansikka & banaani ja Inkivääri & vihreä omena

Varsinaisen kotitestin lisäksi toteutimme konseptitutkimuksen jo aiemmin keväällä. Siinä kartoitimme kuluttajien kiinnostusta tahinismoothiesta tuotekonseptina. Keräsimme palautetta alustavista pakkausdesigneista lopullista ilmettä varten. Konseptitutkimuksen tulokset näyttivät hyvin valoisilta; idea ja tarve tajuttiin heti ja tuotteen uutuusarvo oli hyvin korkea.

Terkuin, Kaisa

 

Baba Foods – Aitoja Lähi-idän kasvisruokia valmistettuna Suomessa.

lue myös

Baba Foods jäseneksi Suomen elintarvikevientiyhdistykseen

Baba Foods jäseneksi Suomen elintarvikevientiyhdistykseen

Baba Foods Oy mukaan SUVI ry:n toimintaan Baba Foods Oy on nyt jäsenenä Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry:ssä. Maaliskuussa 2024 perustettu SUVI ry on ensimmäinen aidosti yritysten aloitteesta syntynyt vienninedistämisverkosto, jonka missiona on kasvattaa...

lue lisää